Sunday, October 14, 2012

"Alt er relativt"

"Jeg forstår ikke rigtigt den der "relativitetsteori" af ham Einstein", sagde Darleen her i eftermiddags, da jeg kom hjem fra arbejde.
"Har du nu igen ladet Darleen surfe rundt på nettet uden opsyn?", spurgte jeg Ole, min bedre halvdel, og så nok ret bister ud. "Jeg troede vi havde den aftale med ikke at lade hende være alene, når hun surfer, du ved lige som med børn. Tænk hvilken sider hun kan finde på nettet, ja og åbenbart har fundet", sagde jeg henvendt til Ole, mens jeg trak ham ind i stuen og dermed lidt væk fra Darleens nysgerrige ører. "Jeg orker altså ikke, at gå ind i en diskussion omkring om alt er relativ, og alt det der. Jeg har jo lige som været på arbejde, og jeg synes faktisk, jeg har diskuteret nok."
"Åh Herre Gud, hun synes det er sjovt at "google" lidt. Du brokker dig også, hvis vi ligger og dovner hele dagen. Nu er du vist relativ strid", sagde Ole og grinede overskudsagtig.
Jeg værdigede ham ikke et blik, men udførte mit faste "komme-hjem-ritual", drak min kaffe og røg en smøg. Derefter proklamerede jeg, at jeg gik op og lagde mig. Sidstnævnte fik mig til at føle mig lidt "Maude-agtigt".
 
Sove, kunne jeg heller ikke, da jeg selvfølgelig lå og tænkte på, om jeg nu virkelig havde været relativ strid, som Ole havde påstået. Jeg begyndte at ransage mig selv. Hvilken grund havde jeg i virkeligheden til at affærdige Darleen på den måde. Var det bare fordi, jeg var træt af at forklare mig selv, mine og andres handlinger, som jeg synes, jeg havde brugt megen tid og energi på denne week-end. Skyldes det, at jeg var sur over, at Ole og Darleen havde tid til at undre sig over "om alt var relativt". Eller var jeg bange for at erkende, at jeg i bund og grund heller ikke helt havde styr på "relativitesteorien"?
Sådan lå jeg og tænkte, da jeg mærkede Darleen ved mit hoved. "Miauuu.....", sagde hun stille og snusede til mit hår.
 
Jeg klappede på dynen som invitation til, at hun kunne lægge sig, hvis hun havde lyst. Darleen lagde sig på mit bryst og begyndte at spinne.
 
"Tøsebarn, det må du sørme undskylde. Det var ikke min mening at lade det gå ud over dig. Men du ved, jeg er sådan lidt hylet ud af den for tiden. Jeg er træt, og også træt af at vente på om ham "Chefen" synes, jeg er god nok til at blive. Og altså alt imens jeg venter, så skal jeg bare arbejde og lade som ingenting. Ja, og være lidt for jer herhjemme og tage stilling til livets store spørgsmål og relativitetsteorien og alt muligt", sluttede jeg med en lidt grødet stemme.
 
Darleen puttede sig og sagde stille: "Rie det er bare i orden, at du er lidt strid ind imellem. Du indrømmer det i det mindste. Og du er jo kun relativ strid nok også  i følge ham Einstein".

"Ja, ja Darleen jeg ved godt, at man siger at Einstein sagde...."
"Det tager vi en anden gang ik`. . Men en ting er 100% sikkert, jeg trænger til rejer."

Ja og jeg trænger sikkert til at genopfriske "relativitetsteorien".
 
 

No comments: