Thursday, September 13, 2012

"For mange kvalifikationer?"

"Jeg har droppet tanken om at blive politiker", siger Katten Darleen til mig. Jeg kigger lettet på hende, nikker og skal til at forsætte med at læse nyheder, da hun proklamerer, at hun istedet har tænkt sig at blive kontanthjælpsmodtager.
"Hvor i Himlens navn har du fået den ide fra?", spørger jeg lettere rystet.
"Tror du ikke jeg følger med? Jeg ved skam alt om ham der, de kalder "Dovne Robert". Han vil kun, hvad han selv vil og får ovenikøbet penge for det.  Jeg tænkte, at de kvalifikationer har jeg jo allerede, så hvorfor ikke blive betalt for det?"

"Jeg synes, du lyder lidt kynisk. Hvad er der blevet af  ideen om, at man skal yde, før man kan nyde?"

Darleen ryster på hovedet og svarer: "Jeg kan da ved Gud ikke gøre for, at der ikke er det store behov for mine kvalifikationer som fugle-og musejæger. Det er jo lige som ham stakkels Robert, der har studeret filosofi, kinesisk og økonomi på universitetet."

"Stakkels Robert, som du kalder ham, har, så vidt jeg ved,  aldrig afsluttet sine studier med en eksamen. Desuden har han kun haft et par jobs i løbet af de 11 år, han har modtaget kontanthjælp."

Darleen er hurtig på aftrækkeren og fortæller mig:"At arbejdsgiverene har talt grimt til Robert, og at det hele er alle andres skyld."
"Robert har heller ikke fladskærm, bil og hus i Sverige. Men en datter, der skal lære ikke at finde sig i noget," belærer Darleen mig om.

Jeg sukker dybt og tænker, at hele "Robert-sagen" er en speget affære.
For vil vi ikke allesammen gerne arbejde med det, vi brænder for? De fleste af os erkender dog ret hurtigt at for at få  drømmejobbet eller job overhovedet, skal der knokles og sluges mange kameler. Men selv som fastansatte risikerer vi, at få sparket. Firmaer flytter til Kina, hvor arbejdskraften er billigere, kommuner skal spare og det lokale supermarked udkonkurreres af store indkøbskæder i den nærliggende provinsby.
 En dag står vi måske selv med hatten i hånden og har på trods af adskellige hundrede ansøgninger stadig ikke fundet et job. Ja hvem ved om vi en dag tænker, at vores kvalifikationer ikke bliver brugt, når vi som kontanthjælpsmodtager evt. bliver sat til at samle papir op på gågaden?

"Du er så stille", siger Darleen og gnider snuden mod min kind. "Hmmm", mumler jeg og forsætter:"Jeg har forøvrigt læst, at Robert er blevet tilbudt et job som klumme-skribent."
"Får alle kontanthjælpsmodtagere det tilbud?"
"Nej Darleen, det gør de ikke. For øvrigt er alle kontanthjælpsmodtagere heller ikke som Robert. De er jo lige så forskellige som alle andre, men ind imellem bliver bestemte grupper skåret over en kam."

Darleen begynder at grine og siger:"Det lyder sjovt. Jeg vil også skæres over en kam, ja og være klumme-skribent."
"Darleen du er jo "Blogger" og det er næsten det samme som klumme-skribent. Men skåret over en kam, det bliver du aldrig, du er alt for speciel."
"Jeg har nok for mange kvalifikationer", konstaterer Darleen tilfreds.

2 comments:

Dorthe Salamander said...

Kære Darleen
Jeg kan forsikre dig om, at dine kvalifikationer som klumme-skribent er uovertrufne! Medierne burde stå i kø! Men fru Sauers Blog er jo ikke at foragte, så fortsæt bare det gode arbejde. Og kræv et par ekstra rejer!
Hilsen Dorthe

Unknown said...

Tak skal du ha`Dorthe. Endelig en, der virkelig værdsætter mit kunstneristiske talent.
Miaaaaaaaaaaa..Darleen
ps. Jeg har spist rejerne.