Wednesday, September 19, 2012

"Billedanalyse og dyrlægens natmad."

"Hvorfor vil du absolut  ha`det billede på bloggen, du vender jo bagdelen til", spørger jeg katten Darleen, der sidder ved siden af computeren.

"Du synes måske, jeg har lagt mig ud hva`? Du skulle forøvrigt ikke snakke, det er vist lang tid siden du kunne passe en str. SMALL", vrisser Darleen igen.

"Darleen det var overhovedet ikke, det jeg mente. Måske er det bare en smule uhøfligt sådan at vende ryggen til folk. For øvrigt vil dine mange fans sikkert også gerne se dine smukke øjne, ja og dit vindende smil."
"Ja, ja du snakker godt for din syge moster, gør du.", snerrer Darleen, ryster på hovedet og forsætter:
"Næ du, man skulle hedde enten Amalie, Gustav eller Robert og være kendt for sin dumhed, sine løse håndled eller sin dovenskab. Så ville ens fanskare vokse fra uge til uge, ja så ville man blive rigtig kendt. For det er sådan noget folk gider at læse om, ja du ved hvor dum, bøsset eller doven man er. At jeg gang på gang deler ud af min visdom, det gider ingen at høre på."

"Jeg synes nu ikke, du har helt ret Darleen, for jeg kender mange..." Resten af  sætningen drukner i Darleens hvæsen.

Darleen rejser sig, stiller sig i  knurhårslængde fra mit ansigt og stirrer mig i øjnene. Som personlig assistent for Darleen gennem mange år ved jeg, at når hun eller for den sags skyld en anden kat stirrer en i øjnene, så er der krig på kniven. Som vil Darleen advare mig om, at hvis jeg ikke sænker blikket, så kan langt farligere våben tages i brug. Jeg blinker et par gange og slår derefter blikket ned. Darleen lader som ingenting, sætter sig bare til at vaske sine forpoter.

"Nå, vil du så godt vide, hvorfor jeg vil ha`det billede på bloggen"?, spørger Darleen. Jeg nikker og venter.
Inden hun redegør for valget af netop det billede, råder hun mig til at fylde kaffe i koppen og få ild på en smøg.
"Darleen skal vi ud i lidt billedanalyse, det gyldne snit og skjulte symboler eller noget i den stil"?, spørger jeg lidt bekymret. Godt nok har jeg fridag i morgen, men har alligevel ikke tænkt mig at bruge hele natten på at genopleve mine dansktimer på HF. Men det siger jeg selvfølgelig ikke højt.

Darleen, der nu har lagt sig halvejs inde på musemåtten og med musen inden for poteafstand, trækker bare lidt på knurhårerne og siger:
"Jeg valgte billedet udfra dets symbolske betydning, at det gyldne snit så næsten er perfekt, er nok en tilfældighed. Hvis blot den der rose ikke havde været der, så havde min snude været lige i øjet! Symbolværdigen ligger i, at jeg bevæger mig væk fra beskueren!"
"Øh, nå og hvad vil du så sige med det", spørger jeg og føler mig lidt halvdum.

"Det er jo så enkelt og smukt", siger Darleen med hviskende stemme.
"Hvilken årstid har vi nu. Ja, rigtigt vi har snart efterår. Vi bevæger os væk fra sommer, grønt græs, og roser. På billedet bevæger modellen sig, altså mig, væk fra beskueren. Jeg ønsker ikke at være i samme tid som beskueren.Forstår du det nu?"

Jeg stirrer på Darleen, der nu synes at være en tro kopi af min dansklærer på HF. Allerede dengang var jeg stærk modstander af, at ting kun kunne opfattes på en måde, hvilket gav nogle gevaldige diskussioner i klassen.
Så hvis Darleen tror, jeg vil købe hendes analyse uden videre, kan hun godt tro om igen.

"Det kan lige så godt være, at du bevæger dig fra forår mod sommer", siger jeg derfor.
"Åh Rie, det er ikke det, der er pointen. Men derimod, at jeg gerne vil ha`sommerferie igen. Jeg vil bare ha`varme, forstår du det nu?"

Jeg nikker og klør hende under hagen.
"Hold da op for en billedanalyse, hva`Darleen. Du har jo flair for den slags. Hvis du en dag bliver træt af at være medforfatter her på bloggen, så har du sikkert en chance som dansklærer. Og fryser du for meget, tænder vi for varmen."

" Tak, men nu har jeg talt mig varm. Og jeg har garanteret allerede nu  flere fans og er mere kendt, end en dansklærer nogensinde tør drømme om. Det er selvfølgelig godt at have noget at  falde tilbage på, så måske sku`jeg holde den der flair ved lige og lave en analyse af Knut Hamsuns "Sult"."

"Tror du ikke bare, du skal have stillet din sult med  dyrlægens natmad?"












No comments: