Tuesday, September 4, 2012

"Brikker i et online spil?"

Katten Darleen er sur i disse dage, hvad jeg på en måde godt kan forstå. Jeg var nemlig på arbejde i weekenden, og Ole malede gelænderet på altanen imens. Hun har derfor været overladt meget til sig selv. I dag har jeg så haft fri, sovet længe, ryddet op, vasket, strøget, handlet ind, lavet mad og skrevet note til min nyoprettede side på Face-Book:" Bevar plejehjemmet Bjergbyparken."

Så hvis Darleen havde forventet, at dagen i dag var helliget hende, kan jeg godt forstå, hun er lidt mopset.
"Du bruger alt for meget tid ved den computer, ja det siger Ole også", siger Darleen og kigger "tøsesurt" på mig.
"Hmm", svarer jeg, flytter "musen" op på send og ekspederer derved mailen ud i cyberspace.
"Det er jo det, jeg siger. Du aner ikke, hvad der foregår lige her for snuden af dig. Men sende beskeder til mærkelige mennesker og steder det kan du, mens jeg går her og mistrives."

"Er det ved at være tid til lidt sofahygge", spørger jeg imødekommende, og dermed villig til at slippe kontrollen over mus og cyberspace.
"Næ jeg tror, det bliver altanen," siger Darleen og går. Vi lægger os på solsengen og misser lidt mod solen.

"Jeg tror, du skal starte op igen med at tage D-vitaminer, for sol får du vist ikke meget af." Darleen kigger  på mine hvide ben og siger provokerende:" Men det kommer jo nok af al den tid ved computeren."

"Darleen, man skal jo også passe på med for meget sol. Du ved hudcancer og hedeslag. Har du for øvrigt tænkt på, hvorfor jeg sidder så meget ved computeren?"

Darleen ryster på hovedet, fnyser og siger:" Meget nedladende spørgsmål, tror du min hjerne er på størrelse med en valdnød, hva`? Du sender jo beskeder til alle de der mærkelige mennesker og steder. Og der findes altså solcreme."

"Jeg ved godt, du er meget intelligent, men selv intelligente kan tage fejl, hvis de ikke er up-dated.", svarer jeg.
"Åh fri mig for det der pladder-engelsk. Opdateret på dansk, tak! Godt nok kommer mine forfædre fra Rusland, men nu bor jeg her i DANMARK, hvor modersmålet er DANSK."

Jeg ser vredt på hende. Godt nok kom hendes forfædre fra Rusland, men hvor mange år siden er det, ik`.Så jeg synes, hun prøver at score lidt billige point. Og jeg ved selv, hvor svært det er at lære et andet sprog, svensk foreksempel.

Jeg sætter mig op, fanger Darleens blik og siger:" Anledning jag skriver är att de kanske kommer att stänga Bjergbyparken."

Darleen ser lettere forvirret ud, som om hun ikke helt fatter, hvad jeg siger.
"Æv, hvad? Noget med at ...hm...lukke Bjergbyparken?"
"Ja, lige præcis. Kommunen kan spare 16 mill., hvis vi lukker. Og kommunen mangler meget mere, så ta`lige og regn det ud."

Darleen blinker, trækker vejret dybt og siger:" Jamen det kan de da ikke. Hvad så med de gamle, dit arbejde og Chip og Rødhætte?"

"Jeg bliver arbejdsløs, de gamle  "tvangsflyttet" og Chip og Rødhætte hjemløse."

Nu lyner Darleen grønne øjne. Hun springer ned fra solsengen og begynder at gå ophidset frem og tilbage.
Så ser hun op på mig og siger: "Hvad sidder du der for, ka`du så komme igang. En eller anden derude i cyberspace må da for pokker kunne gøre noget."

På trods af sagens alvor kan jeg ikke lade være med at smile. For selvfølgelig kan Darleen godt  forstå, at hendes egoistiske behov for selvforkælelse for en tid må vige pladsen til fordel for  Bjergbyparken.
 https://www.facebook.com/pages/Bevar-plejehjemmet-Bjergbyparken/274178099354290?ref=hl

"Nå, hvad er strategien så. Er det noget med at definere, hvem fjenden er. Finde stærke og svage egenskaber, ja selvfølgelige bagatalisere de stærke og virkelig gå efter de svage?", spørger Darleen  kampberedt.
Jeg nikker, klør hende lidt under hagen, mens jeg spekulerer på, om hun tror det bare er et eller andet online spil. Jeg frygter lidt, at hun sætter sin lid til, at "Den bestøvlede kat" kommer og redder os "fra det onde". Men måske er det lige så realistisk, som at Slagelses "Byrødder" ikke svinger sparekniven over Bjergbyparken?


No comments: