Monday, August 20, 2012

"En kur for alting."

"Det her er jo på det nærmeste dyreplageri", siger Darleen og siksakker gennem stuen. Hun kan på den måde holde sig i skyggen og den smule træk, der kommer fra den åbne havedør.

"Et ellerandet må man kunne gøre rent politisk. Regeringen laver love for alt muligt andet, så kan den vel også forbyde hedebølge", konkluderer hun og kaster sig på gulvet.

"Har du helt opgivet selv at gå ind i politik. Jeg troede du mente det alvorligt, det med at stifte dit eget parti."
"Lad være med at snakke udenom, det er kun mig, der må det", siger Darleen surt og begynder at skrige: "Så gør dog noget, inden jeg dør af varme."

Darleen ruller nu med øjnene og hendes tunge hænger ud af halsen. Jo hun har altid haft anlæg for skuespil.
Jeg vil dog give hende ret. Det er ulidelig varmt, men da jeg hverken er vejrgud eller medlem af regeringen, der i denne tid træffer drastiske beslutninger om andres fremtid, må jeg finde andre, kreative løsninger her i varmen.

"Tror du, det vil være noget med et afkølende potebad, eller jeg kunne tynde din pels lidt?", spørger jeg imødekommende.

"Jeg fatter ikke, at du kan lave sjov med den slags. Jeg er ved at , og du tilbyder pelsklipning og vand. Er det aktiv dødshjælp vi er ude i hva`?"

Darleen rejser sig med besvær, stønner og slæber lidt på bagbenene. Hun går i retning mod kældertrappen, vender sig på det øverste trin og siger: "Gør dig ingen ulejlighed, heden skal nok gøre det af med mig."

Jeg hører hende løbe ned ad trappen. Jeg beslutter mig for at gå efter hende, for jeg er kommet i tanke om, at der findes en kur for alting.

Darleen sidder foran døren til vaskerummet og slikker sig om munden. Da hun ser mig, blinker hun og siger:
"Nå, det var du godt nok længe om."

Sammen finder vi posen i fryseren, og efter lidt forhandling bliver vi enige om mængden.

"25 let-optøede rejer til mig, og 1 vaffelis til dig"; siger Darleen og begynder at smaske veltilfreds.

Lidt efter ser hun op på mig og siger:" Nu tror jeg, jeg overlever, ja, i hvert fald til i morgen."

1 comment:

eKirsten said...

Jeg skulle hilse fra Lilit og sige, at hun er helt enig. Altså i det med varmen. Hun kan være helt utroligt udplasket, når temperaturen er så høj.
Rejerne kender hun derimod ikke noget til. Det overlader hun til mig.
kh Kirsten