Tuesday, August 7, 2012

Mæt af stegt flæsk eller bedøvet af lattergas.

"Den er helt gal med Danmark", proklamerede Darleen og forsatte:"Som om blokaden af Vejlegården ikke var nok til at splitte Danmark nej, nej,  nu har vi også haft jordskælv. Og alt det i "agurketider". Verden er af lave."
Jeg så på Darleen, der vandrede hvileløst frem og tilbage foran havedøren. Det så virkelig ud til, at hun var dybt frustreret over den evindelige nyhedsstrøm, der flød fra diverse medier. Ja og så i en agurketid, der iflg.
"Wikipedia" er en periode om sommeren, hvor offentlige institutioner (som f.eks. Folketinget) holder ferie. Derved bliver det svært for nyhedsmedierne at finde reelle nyheder. I stedet sendes pseudonyheder.

Til sidsnævnte kategori hører efter min mening "Jordskælvet", der jo ikke var skyld i hverken død eller ødelæggelse. Dette forhindrede dog ikke diverse netaviser i at opfordre læserne til at maile om deres oplevelser vedr. "Jordskælvet".

Darleen er til tider så naiv, at hun ikke sorterer i nyhedstrømmen, men tror på alt hvad hun hører. Derfor troede hun også fejlagtigt, at blokaden af Vejlegården var en eller anden form for bedøvelse. Hun havde engang læst om, at en blokade kunne bedøve smerter, og troede derfor fejlagtigt, at de ansatte på Vejlegården blev hjulpet af med deres smerter.
Jeg syntes selvfølgelig, at det var synd for Darleen, sådan at leve i uvidenhed og forsøgte derfor at forklare hvordan tingene hang sammen.

"Darleen, det  handler om, at ejeren af Vejlegården har opsagt overenskomsten med 3F. I stedet har han tegnet overenskomst med Krifa. Det synes dem i 3F ikke om, da Krifa ikke  tilbyder deres medlemmer den samme løn og i øvrigt ikke er "en rigtig fagforening".
"Hvad er så "en rigtig fagforening", spurgte Darleen selvfølgelig.
Da jeg ikke vil have skyld for at indoktrinere hverken katte eller mennesker, fandt jeg ordet fagforening på Google.
"Organisation, der har til formål at sikre bedst mulig løn - og arbejdsforhold for sine medlemmer."

Jeg tænkte ved mig selv, at Darleen nok havde behov for at få uddybet det lidt, men hun overraskede mig og sagde :"Lidt lige som os, der har forhandlet om, hvor tit jeg må få rejer.Hvis du så er dum og ik`giver mig så mange, som jeg jo har krav på, så strejker jeg. Eller de andre katte kan hjælpe mig, og så sørger de for at du ik`får lov til at drikke morgenkaffen i fred, fordi de forhindrer kaffen i at blive brygget. Det er så blokade, ik`?"

Jeg smilede ved mig selv og tænkte, at Katten Darleen er ret klog. Måske klogere end visse andre, hvis navne ikke skal nævnes her, da hverken Darleen eller jeg ønsker en injure sag på halsen.

"Nu skal jeg så lige have det en gang til. Er de der ansatte på Vejlegården ikke totalt ligeglade med det hele, vil de ik´bare passe deres job?"
"Darleen, jeg tror at dem, der er ansatte på Vejlegården er ret bange for at miste deres job og derfor ikke tør sige noget."
"Jamen hvorfor dog det?", spørger Darleen og så forundret op på mig.
"Darleen, dit lille fjols, fordi der er mange andre, der ikke har et job, og derfor er vilde efter at tjene lidt mere end understøttelsen. Så måske er de bange for at blive fyret, hvis de kæfter op. Ja hvad ved jeg."
"Nu er det dig, der er et fjols. Jeg havde jo ret hele tiden. De er sørme da blevet bedøvet."

"Hmm... måske ikke med lattergas, vel?" Darleen så spørgende på mig. Jeg smilede og rystede på hovedet, strøg hende over ryggen med hårerne og tænkete med gru på, om Katten Darleen stiller op til næste folketingsvalg med sin åbenlyse flair for retorik.
Jeg kan kun give Darleen ret, verden er af lave og  den er helt gal i Danmark.





2 comments:

eKirsten said...

Katten Darleen får min stemme!

Unknown said...

:) Darleen takker.Vi er ved at diskutere et partiprogram. Jeg kan allerede løfte sløret for, at hun vil indføre bedre vilkår for dyr(specielt katte!), længere ferie og tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Hvordan de pkt. skal finanseres, må vi forhandle om:)
Rie