Wednesday, August 8, 2012

"Jeg vil lige sove på det."

"Gud hvor er det tærer på kræfterne, sådan at ville være politiker", sagde Katten Darleen og gabte.
"Nu er der jo heller ikke nogen, der ligefrem forlanger, at du går ind i politik"; svarede jeg. Jeg tænkte ved mig selv, at jeg ville få svært ved at kringle mig ud af det her, for som Darleen påpegede, var det jo mig selv, der nærmest havde givet hende ideen.(læs forrige indlæg) At Darleen så ydermere havde læst en kommentar om, at nogle ligefrem ville stemme på hende, gjorde jo ikke sagen bedre.

"Du mener da ikke, at jeg kan svigte vælgerne, hvad?" Darleen så meget forarget ud og forsatte:"Er det ikke nok, at folketingspolitikerne tit svigter, løber fra aftalerne gør de og æder sig mætte i valgflæsk. Næ du, sådan en vil jeg ikke være. Jeg er allerede sikker på en stemme, men bare vent, det ender med, at jeg bliver en stor kanon."
"Du er godt klar over, at du lige skal have styr på hvilket parti du vil stille op for, ik`?"
Darleen rystede overbærende på hovedet og sagde:"Rie dog, synes du ikke, at dansk politik trænger til lidt fornyelse. Jeg laver selvfølgeligt mit eget. "

Jeg nænnede ikke at gøre hende opmærksom på, at folketingsvalgloven nok ikke lod en kat under 18 år opstille. Derfor ventede jeg spændt på, at hun ville fremføre sit bud på et program.

Darleen hoppede op i vindueskarmen, satte sig godt tilrette og kiggede ud.
"Hallo, hallo, sover du eller hvad?", spurgte jeg efter ca. 10 min. Hun vendte sig mod mig og sagde: "Så kan du godt begynde at skrive, ja jeg regner med at du vil være min sekretær."

Jeg skrev følgende: Udkast til program for Darleens parti.



Alle skal bidrage til fællesskabet, så godt de kan.
Alle er lige meget værd.
Alle skal overholde loven.
Alle skal være søde mod hinanden og evt. uvenskab/uenighed skal afgøres ved pudekastning eller sækkevæddeløb.
Alle skal have lige muligheder.
Alle skal have lov at slappe af og nyde livet.
Alle skal have lov at sove længe.
Alle skal spise sig mætte, gerne i rejer og andet godt.

Katten Darleen så stolt på mig og sagde:"Læs det lige op for mig."

Som sagt, så gjort.
Darleen sad stille og lyttede, hvorefter hun sagde: "Hm.. måske skal det finpudes lid hist og her. Men du forstår godt, hvor jeg vil hen, ik`".

Jo, selvfølgelig forstod jeg hende. Hun ville gøre det, som ethvert andet anstændigt menneske ville, hun ville skabe et godt samfund, hvor alle havde det godt.
Kald mig bare naiv, men jeg tror, at alle uanset partifarve på et eller andet niveu vil nogenlunde det samme. Fundamentet og måden at  komme i mål er forskelligt, og desværre tabes drømme og visioner tit på vejen.

"Darleen, du holder så fast i, at du vil gøre karriere som politiker?", spurgte jeg.
Katten Darleen gned sin kind mod min og lagde sig godt til rette i mit skød. Hendes grønne øjne så direkte på mig, hun blinkede og sagde:"Jeg vil lige sove på det."

No comments: