Monday, July 30, 2012

Love er til for at brydes.

"Sig mig lige en gang, hvad tid er det at komme hjem på. Her har jeg stået og skreget den sidste time for at komme ud. Er du ikke klar over, at i følge loven er jeg berettiget til min. 2 timer i det fri. Det er godt nok for dårligt.", skreg Katten Darleen, da jeg kom vaklende ind ad døren efter en hektisk arbejdsdag.

Jeg gik som en søvngænger ind i stuen, sank ned på en stol og sikkert af gammel vane, rakte jeg hånden ned i retning af Darleen, der var fulgt i hælene på mig.

Darleen snusede til min hånd, trak sig så hurtigt tilbage og startede i endnu højere toneleje på en ny  klagesang.
"Du stinker af 2 stks. fremmed kat. Hvad laver du egentlig på det der arbejde. Kæler du med fremmede katte hele dagen, når du egentlig skulle være hjemme og passe mig.? HVA`"

Hvis jeg ikke havde været et nogenlunde civiliseret menneske, medlem af Dyrenes Beskyttelse og en stor dyreven, så havde jeg knaldet hende en og dermed lukket kæften på hende. I stedet måtte jeg ty til adskellige dybe vejrtrækninger og store portioner tålmodighed.

"Har jeg ikke fortalt dig om de to nye katte på mit arbejde?", spurgte jeg uskyldigt og prøvede at se forbavset ud.

Darleen hvæsede, at det havde jeg i hvert fald ikke.
"Nå, men de hedder Chip og Rødhætte, og er sådan en slags erstatning for Pelle, der jo hellere ville til Hollywood. Chip er vist 1½ år, Rødhætte er bare sådan en lille en på ca. 12 uger. Så i forhold til dig er de jo novicer med hensyn til jagtfærdigheder, sociale færdigheder og almindelig god opførsel i følge loven om god katteopførsel."

Darleen så undrende på mig, men rystede så på hovedet og smilede skævt.
"Nu laver du vist fis med mig. Loven om god katteopførsel. Ha, ha."."

Jeg nikkede og gik hen i retning af døren.
"Skulle du ikke ud. Du må jo hellere overholde din kvote med frisk luft."
Darleen lagde hovedet på skrå og kiggede op på mig.
"Ja, ja, det når jeg nok. Måske skulle vi hellere finde sofaen, jeg vil egentlig godt vide lidt mere om Chip og Rødhætte. Og måske kunne jeg sådan lige gi`et par gode tips om musejagt og almindelig god katteopførsel."
"Ja så de overholder loven ik`"
"Og lærer at bryde den, så de kan blive rigtige katte, som dig."
"Nemlig", sagde Darleen veltilfreds og begyndte at kradse i min arm af bare venlighed.

No comments: