Friday, June 8, 2012

Deal or no deal.

Darleen har ikke talt til mig de sidste par dage, hvilket undrer, da hun jo altid plejer at kæfte op om alt muligt. Jeg besluttede derfor at tage tyrene ved hornene, eller i dette tilfælde, katten ved knurhårene.
 Hun lå som altid under tæppet i sofaen, og jeg lindede forsigtigt på det og sagde. "Nå Darleen, hvad er der egentligt i vejen?"
Hun åbnede det ene øje på klem, lukkede det hurtigt igen, mens hun hvæsede:"Ikke noget."

Min tid er for kostbar til folk og katte, der udsender negativ energi og alligevel påstår, at der da ikke er noget i vejen.
Jeg hev derfor tæppet væk, og sagde med fast stemme:"Lad så være med det pjat. Du ved, jeg hader det der. Lad være med at spille martyr. Sig det så."

Katten Darleen skulede, men satte sig op, slikkede sin venstre forpote og sagde: "Jeg fik ingen rejer til min fødselsdag, og så er jeg så træt af dig og den der depression, eller hvad du nu kalder det. Du sku`nødig snakke om at spille martyr."

"Darleen, du er ikke den eneste, der er træt af, hvordan jeg har det. Både Ole, resten af familien, mine kollegaer, min leder, min læ.....
"Hvad med dig selv?", afbrød hun mig.
Darleen så mig direkte ind i øjnene og spurgte:" Er en depression det samme som dovenskab? Ja, for du laver jo ikke en disse, du sidder bare der. Og du giver mig i hvert fald ingen rejer. Så hvad med at komme i omdrejninger."

Jeg skulle lige til at sige en hel masse meget hurtigt efter hinanden og med meget store bogstaver. Jeg tog mig selv i det, for Darleen er jo kun en kat, der bare udtrykker hvad nogle mennesker måske mener om det at være depressiv.

"Darleen der er mange interessante sider på nettet, hvor du kan få oplysninger om depression. Og det er ikke helt det samme som dovenskab."

"Kom, vi finder dem nu. Bagefter kan det være, at du trænger til lidt rejer, for det er altså lidt tørt stof at læse."

"Deal", sagde Darleen og forsatte:" Helt i orden, hvis det er tørt, rejer er dejlige saftige.Mmmmm..."

3 comments:

eKirsten said...

Hej Rie!
Træls at du har fået endnu en nedtur. Er du mon kommet for hurtigt i gang efter den forrige?
Det er utrolig svært for ikke at sige umuligt at sætte sig ind i, hvordan det er at have en depression, når man ikke selv har prøvet det, men man må som udenforstående bare acceptere, at sådan er en depression altså. I virkeligheden er der så meget, man ikke forstår. Jeg kan f.eks. ikke med min forstand forstå universets uendelighed. Den må jeg også bare acceptere.
Og trods alt tror jeg, der er flere og flere, der godt kender forskel på depression og ugidelighed i betragtning af, at depression rammer så mange.
Helt normal (og kedelig?) er du ikke, men du er altså heller ikke så unormal. Godt eller skidt?
Kæl lidt for Darleen fra mig.
kh Kirsten

Unknown said...

Hej Kirsten, Dorthe og katte.
Tak for din kommentar. Ja, der er ret meget vi som mennesker og katte(?) ikke forstår. Jeg har det præcis som dig, min ven, kan heller ikke forstå universets uendelighed, men må alligevel acceptere det. Lige så med min depression, som jeg da heldigvis vha. ny medicin, venner og familie som jeg kan tale direkte med, og så jer/dig, der sender en hilsen/kommentar. Det hjælper alt samment. ¨Så tak for det. Og Darleen, der jo må lægge ryg/navn til mang og meget bliver kælet op til flere gange om dagen. Knus Rie

Unknown said...

Ih altså. Vil sige, at jeg stille og roligt, er ved at komme ud af ved hjælp af allerede nævnte:)