Thursday, April 12, 2012

"Samarbejde?"

"Den går ikke Grandberg. Jeg melder dig snart til fødevarestyrelsen og foreningen "RHTRK". Det er godt, hverken din mor eller Emma Gad  er til mere, for så ville de korse sig"; siger Darleen og nyser.

Jeg kigger arrigt på hende. Dagen har indtil nu ikke budt på andet end problemer: Garntykkelser, der ikke passer sammen, strikkefasthed, der heller ikke passer, rundpind nr. 3, der alligevel ikke findes i pindeskuffe. Og som det ikke var nok så skinner solen ind ad vinduerne og viser med alt tydelighed, at spindelvæv og nullermænd trives pragtfuldt. Jeg fornemmer også en spirende aktivitet i vores lille rækkehushave, så arbejdet ligger og venter på evt. havenisser, hvis nogle skulle være ledige.
Og det eneste jeg har lyst til er, at eje en rundpind nr. 3 så jeg kan komme igang med et nyt strikke-eventyr.

"Hit med musen", skriger Darleen og forsætter," jeg skal have googlet nummeret til fødevarestyrelsen og til "RHTRK".

"Nu har den der forening "RHTRK" vel ikke i forbindelse med en terrorgruppe eller andet farligt", spørger jeg lidt usikkert. Jeg ved nemlig, at selv uskyldige mennesker og katte kan rode sig ud i farlige forbindelser, så snart de trykker "like" eller "yes" et tilfældigt sted på nettet eller køber en T-shirt med et "farligt print".

"Bare rolig, "RHTRK" er det direkte modsatte. Det er forening til bevarelsen af "Rene hjem til renlige katte", siger Darleen overbevisende.
"Meget smart, men du glemmer vist, at de der såkaldte renlige katte også er med til at øge bestanden af nullermænd, dig selv inklusiv."

"Hm..men omvendt er vi med til at holde bestanden af edderkopper og dermed spindelvæv nede", giver Darleen igen.

Min hjerne arbejder på højtryk efter at finde et godt argument, der kan vippe Darleen af pinden, og få hende til at tie stille. For jeg tror ikke, at der står nedskrevet noget sted, at det er mig, der skal stå for al rengøring. Det skulle da lige være i "RHTRK"s vedtægter!

Så slår det mig, at Darleen ikke helt har gennemtænkt situationen. For er der nogen, der hader støvsugeren, så er det hende.

"Darleen, det vil sige, at du ønsker bedre rengøring, herunder oftere støvsugning", spørger jeg professionelt.

Jeg kan spore en vis usikkerhed i hendes øjne, men hendes svar er lige så frækt som altid.

"Selvfølgelig gør jeg det. Du kan starte i stueetagen, så smutter jeg ned i kælderen og finder ud af , hvor galt det står til dernede. Samtidig kan jeg måske fange lidt fluer og et par edderkopper, ja og hvirvle lidt liv i nullermændene, så det hele er parat til dig. Er det ikke det, man kalder samarbejde?"

Jeg nikker modvilligt og hiver støvsugeren ud af skabet.



1 comment:

eKirsten said...

Åh, hvor jeg genkender det der med den manglende strikkepind. Somme tider har jeg fundet den i strikkekurven i et ikke afsluttet arbejde. Endnu en grund til at gøre sine projekter færdige...