Tuesday, April 10, 2012

En heltegerning

"Nå", hvordan synes du vores påskeferie var, du ved sådan på en skala fra 1 til 10?", spørger Katten Darleen og gaber diskret.
Jeg tænker ved mig selv, at det da også er det eneste diskrete ved Darleen for tiden. For den sidste uges tid har hun mere eller mindre gjort vores liv til et helvede.
"Det der med den skala, går den også til minus 10?", spørger jeg uskyldigt. "For så er det helt klart minus 10."

Darleen springer op som trold af en æske, med kløerne fremme og øjne, der slår gnister.
"Jävla du", skriger hun på svensk og hvæsser kløer i min arm.

"Nu må du godt falde lidt ned, min fine ven. Var det måske ikke dig, der for rundt hver eneste nat og skreg og hylede, som en kat i løbetid. Så hvordan tror du lige vores ferie har været, var?"

Denne svada får Darleen til at slippe taget i min arm, og nu ligner hun en punkteret badebold.
Hun kravler hen i den fjerneste ende af sofaen, lægger sig til rette og ser op på mig med bedrøvede øjne.
"Jäg tænker at ni inta kan forstå", siger hun stille.
"Darleen vær nu sød at tale dansk, så går det ligesom lettere ik`, og så fortæl hvad det er, vi ikke forstår."

"Det var jo bare Zoro og jeg, der ville passe på jer allesammen i Svensås. Du ved hvor hurtigt sådan et træhus brænder."

"Åh nej Darleen, du har selvfølgelig også fået et chok ved synet af Franks nedbrændte hus. Har i så holdt vagt eller hvad?"
"Hm..ja vi holdt udkig efter ildfluer, hunde og mennesker med refleksveste og stjerneskud. Ja, man kan aldrig vide med den slags ting. Ja, og den store brændende tingest i hjørnet af stuen har jeg personligt tjekket hvert tiende minut natten igennem."

Naboen Frank nåede lige at få gevær og patroner reddet ud. Heldigvis ligger stald og hundegård ikke i forbindelse med huset. Så både hunden Jeppe, høns, kyllinger og får var uskadte.
Jeg tænker med gru på et andet svensk hus, der brændte ned til grunden. Her var ingen overlevende. Årsagen til branden menes at være stearinlys eller en brændeovn.

"Du og Zoro har jo egentlig udført en heltegerning.", siger jeg sådan for mig selv.
Darleen er der straks. "En helt fortjener vel lidt rejer, eller hva`"

3 comments:

Per Lau Jensen said...

"Ildfluer" - ha, ha.

eKirsten said...

Tænk at vi kender en sådan heltinde. Darleen har bestemt fortjent nogle rejer. Jeg går ud fra, hun ikke accepterer, at rejer slet ikke er sunde for katte, og sådan set er hun jo selv et godt bevis på, at det måske slet ikke er så slemt.

Unknown said...

I Darleens verden er alt, der smager godt også godt for hende. Hun har betroet mig, at det er noget med livskvalitet:)