Thursday, March 31, 2011

Politisk korrekt?

Jeg ved godt, at rygeforbudet er kommet for at blive. Da der for år tilbage blev hvisket om det i hjørnerne, reagerede jeg vel som alle andre rygere: "Det skal jeg sgu nok selv styre". Men som årene er gået, har jeg stillet og roligt fundet mig til rette med forbudet, og kan endda se rimeligheden i mange af argumenterne fra ikke-rygere.

Men så er det, at jeg "locker" på FOA`s hjemmeside og læser en artikel med overskriften:"Plejecenter i Helsingør har indført røgfri arbejdstid." Det er ikke det, at man har forbudt medarbejderne at ryge i arbejdstiden, der får mig til at reagere mest, men udtalelsen fra lederen. 

”Det er deres dagsrytme, vi skal tage hensyn til og ikke, hvornår medarbejderne kan mødes for at ryge. Rygeforbuddet har den sidegevinst, at vi bliver mere effektive og kan være mere sammen med beboerne,” siger plejehjemmets leder Helle Lund til Ritzau.

Ja, selvfølgelig er det beboernes døgnrytme, der skal tages hensyn til, har jeg så lyst til at skrige. Jeg opfatter denne leders udtalelse som en indirekte mistillid til sine medarbejdere, hvilket gør mig vred.
Som om rygende medarbejdere hopper over hvor gærdet er lavest, og så ellers tilbringer resten af arbejdsdagen udendørs med en tændt smøg.
Jeg er lidt foruroliget over, at medarbejdere sådan kan deles op i "de gode"(ikke rygere) og "de dårlige"(rygere). Førstnævnte passer åbenbart deres arbejde og er der for beboerne, mens sidstnævnte ikke giver et døjt , men dækker rygetrangen istedet for at arbejde.


Jeg mener stadig, at jeg er ansvarsbevidst nok til at tilrettelægge min arbejdsdag, så beboernes behov kommer i første række og ikke min rygetrang. Men det er nok ikke politisk korrekt!

No comments: