Wednesday, February 16, 2011

Lukket onsdag

Utroligt nok var Darleen blevet oppe, efter hun havde sendt Ole afsted på arbejde. Hun, der ellers altid skyndte sig at spise lidt morgenmad, udføre den obligatoriske kattevask og  besøge  kattebakken for derefter at skynde sig ned under dynen, sad pænt og ventede på mig, da jeg satte mig for at spise morgenmad en halv time senere.

 "Nå, er det så i dag", spurgte Darleen med et skævt smil, der netop afslørede et par kridhvide hjørnetænder.
Jeg stirrede vredt på hende og nikkede. Jo det var i dag, jeg havde tid hos min tandlæge., og selv om jeg ikke ligefrem lider af tandlægeskræk, så nyder jeg det så absolut heller ikke.
"Skal du så have trukket flere tænder ud, ja sådan for at gøre plads til gebisset?", ville hun vide. "Du ved udemærket godt, at jeg lider af paradentose, og derfor i en tidlig alder bliver nødt til at få en delprotese", svarede jeg skarpt. "Ja, ja undskyldninger er der nok af. Tror du ikke bare, du må indse, at du er blevet gammel?"

Jeg gad ikke snakke med hende, for uanset hvad jeg sagde, havde hun ikke i sinde at vise den mindste medfølelse, kunne jeg mærke. Jeg tænkte derfor på, at jeg lige kunne nå at smutte indenfor i "Strikkedillen" og købe noget af det der garn, jeg på en måde skyldte mig selv. Jo nu jeg tænkte efter, kunne jeg sikkert lige nå at gøre en rigtig god handel inden min aftale med tandlægen.

Jeg tog derfor bybussen fuld af fortrøstning, sikker på at dagen nok skulle blive god. Jeg hoppede af på Rådhuspladsen, og stred mig så videre gennem en mindre snestorm. Det hele flaskede sig, præcis da kirkeklokken bimlede 10, drejede jeg om hjørnet og stod foran forretningen. "Lukket onsdag". Det er sgu løgn, det her. Hva`pokker bilder de sig ind. Men nej, den var god nok. I mit stille sind, tænkte jeg på, at det var godt Darleen ikke overværede dette optrin. Hun havde garanteret grinet højt og fremvist hele sit kridhvide tandsæt efterfulgt af en smart bemærkning.

Min dag blev overhovedet ikke, som jeg håbede, men om ikke andet er jeg et skridt tættere på at få mit eget kridhvide tandsæt.

No comments: