Monday, May 30, 2011

"En anden tid, et andet sted."

"Jeg synes godt nok, det er lang tid siden, vi to har fået os en snak", sagde Darleen og gjorde tegn til at ville ud. "Hm", mumlede jeg lettere søvndrukken og åbnede døren ud til terrassen.

Darleen hoppede elegant op og satte sig på "den gamle skraldespand", missede lidt mod solen, der kortvarigt tittede frem.
"Har du tænkt dig, at jeg skal stå her i pyjamas, mens du fortæller mig om, hvor hårdt du har det eller hvad?"

"Næ, for jeg har det skam fint nok. Men jeg vil lige have styr på sommeren."
"Hvad mener du? Jeg regner med, at vi gør som sidste år. Du ved tre uger i Sverige, en tur til Valsted og København, og så ellers bare lidt afslapning på terrassen efter arbejde."

Darleen så helt lettet ud og betroede mig, at hun efter lidt læsning i ugeaviser og surfing på nettet havde fået det indtryk, at Gud og hvermand tog afsted til karneval, festival og kræmmermarked.

"For det siger jeg altså, jeg NÆGTER at blive slæbt med til sådan noget halløj. Det ville jo være, som at genopleve det traume jeg fik, da i absolut skulle slæbe mig med til den der katteudstilling."

Jeg kunne godt både se og høre på Darleen, at her var virkelig et problem, for hendes stemme var helt oppe i et skingert toneleje, og hun begyndte at slikke sin venstre forpote helt ukontrolleret.

"Darleen, nu er Ole og jeg jo ikke Gud og hvermand, så alt det der halløj lader vi ungdommen om."

Jeg smilede ved mig selv og fortalte Darleen om  Roskildefestivales barndom, hvor vi havde oplevet The Kinks for fuld udblæsning. "Det var en anden tid, et andet sted", sagde jeg lettere filosofisk.

"Det er jeg glad for", sagde Darleen, hoppede ned og fulgte efter mig ind i stuen. "...for jeg NÆGTER altså........". Resten af sætningen druknede i Kinks melodien "Don`t forget to dance", som jeg netop havde fundet på en CD.
Darleen rystede på hovedet, forsvandt ned i kælderen og lod mig om at mindes tilbage til en anden tid, et andet sted.

No comments: